Huishoudelijk reglement

Huishoudelijk Reglement (versie 17 juni 2024) 

Artikel 1. Doel
Handbalvereniging HV Leidsche Rijn tracht het in artikel 3 van de statuten omschreven doel te bereiken door:
1. het verzorgen van trainingen/lessen op alle facetten van de handbalsport, alsmede in alle sport- en/of recreatieve activiteiten, die door de NHV en door de vereniging worden bevorderd;
2. het organiseren van wedstrijden, uitvoeringen, demonstraties, proeven, instuiven, trainingen, kampen en dergelijke op het gebied van de in sub 1. genoemde activiteiten;
3. het bevorderen van de deelname aan door of namens de NHV georganiseerde wedstrijden, demonstraties, proeven en dergelijke op het gebied van de in sub 1. genoemde activiteiten;
4. het stimuleren van de deelname door de technische leiding aan door of namens de NHV georganiseerde opleidingen, instructieve bijeenkomsten en dergelijke op het gebied van de in sub 1. genoemde activiteiten;
5. de benodigde accommodatie tot stand te brengen;
6. het bevorderen van de propaganda voor het handbalspel door middel van woord en geschrift;
7. het opkomen voor de belangen van de handbalsport bij de overheid;
8. alle andere ten dienste staande middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn.

Artikel 2. Leden
1. Ten behoeve van de indeling in trainingen en/of activiteiten en het daarbij te hanteren onderscheid in contributies worden de club- en jeugdclubleden onderverdeeld in categorieën.
2. De vereniging kent de volgende categorieën club- en jeugdclubleden:
• Senioren;
• Senioren jong;
• A-jeugd;
• B-jeugd;
• C-jeugd;
• D-jeugd;
• E-jeugd;
• Recreanten (MidWeek);
• Ouder-leden;
• Trainingsleden;
• Niet spelende leden.
3. De vereniging hanteert de leeftijdsindeling voor spelende club- en jeugdclubleden zoals deze zijn vastgelegd in het algemene reglement van het NHV.
4. Bepalend voor de indeling bij een categorie is de leeftijd van het lid op 31 december van het lopende competitiejaar.
5. Op voorstel van het bestuur kan de algemene vergadering met een meerderheid van ten minste twee/derde van de uitgebrachte geldige stemmen een lid wegens hun buitengewone verdiensten jegens de vereniging en/of op het terrein van de doelstellingen van de vereniging benoemen tot erelid of lid van verdienste. Ereleden of leden van verdienste worden voor zover zij niet reeds clublid zijn van de vereniging, geacht clublid te zijn. In bijzondere gevallen kan door de algemene vergadering met een meerderheid van ten minste drie/vierde van de uitgebrachte geldige stemmen aan iemand de persoonlijke titel van erevoorzitter worden toegekend.
6. Het bestuur houdt een register bij waarin de algemene gegevens van de leden worden bijgehouden. Leden zijn verplicht bij wijzigingen dit direct door te geven aan het secretariaat.

Artikel 3. Verkrijging van het lidmaatschap
1. De aanmelding als lid dient te geschieden door invulling en ondertekening van een daartoe door het bestuur vastgesteld formulier (het aanmeldingsformulier).
2. Bij toelating geeft het bestuur daarvan kennis aan het kandidaat-lid of diens wettelijke vertegenwoordiger, onder opgave van het verschuldigde eerste contributiebedrag.
3. Bij niet-toelating geeft het bestuur daarvan schriftelijk kennis aan het kandidaat-lid of diens wettelijke vertegenwoordiger onder opgave van redenen. Daarbij wordt tevens vermeld binnen welke termijn en hoe in beroep kan worden gegaan bij de algemene vergadering.

 

Artikel 4. Rechten van de leden
Elk lid heeft, op basis van zijn geaccepteerde opgave en indeling en met inachtname van de regels, als gesteld in de wet, de statuten, het huishoudelijk reglement, de besluiten van de algemene vergadering en van het bestuur van de vereniging alsmede de statuten en het huishoudelijk reglement van het NHV, de volgende rechten:
a. deelname aan de oefeningen, trainingen, lessen en overige activiteiten van de vereniging; (alleen van toepassing op spelende leden en trainingsleden);
b. deelname aan de beraadslagingen en besluitvormingen van de vereniging;
c. het doen van voorstellen voor respectievelijk op de algemene vergadering;
d. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie in de organen van de vereniging;
e. het stellen van kandidaten voor de organen van de vereniging en van het NHV;
f. deelname aan opleidingen, activiteiten, trainingen en wedstrijden georganiseerd door of namens het NHV op zowel landelijk-, regionaal- als afdelingsniveau;
g. het aanmelden respectievelijk verkiesbaar stellen voor een functie binnen de NHV;
h. het verlangen van uitkeringen op basis van de door de vereniging en/of de NHV afgesloten collectieve verzekeringen;
i. het aantekenen van beroep tegen maatregelen en/of besluiten, die niet volgens de daartoe gestelde regels of normen tot stand zijn gekomen, bij het bestuur en de algemene vergadering van de vereniging.


Artikel 4A: Plichten van de leden
Seniorleden en ouders van jeugdleden zijn verplicht jaarlijks 3 “diensten” voor de vereniging te verrichten. Dit kunnen zijn: bardiensten en/of elke andere door het bestuur als zodanig goedgekeurde dienst. Tijdsbeslag per dienst ± 3,5 uur. Deze dienst is NIET af te kopen.
Indien het lid (om wat voor reden ook) zijn dienst niet kan vervullen, is het lid verplicht om zelf voor vervanging zorg te dragen.
Indien een senior, A-, B-jeugd of ouderlid weigert aan de verplichting tot het draaien van diensten te voldoen(na meerdere malen met deze personen te hebben gesproken) en de daaruit volgende boete(s) weigert te betalen, is het lid niet meer bevoegd de aan het lidmaatschap verbonden rechten uit te oefenen en zal royement (opzegging namens de vereniging) volgen.
Vrijgesteld van diensten zijn: ereleden, leden van verdiensten en leden van 60 jaar en ouder.
Jaarlijks bijdrage te leveren aan acties die de vereniging organiseert om de financiële positie van de vereniging te versterken. Dit zijn o.a. de donateursactie, tap – en bedienactiviteiten bij festiviteiten of door de vereniging georganiseerde activiteiten. Via de activiteitencommissie krijg je aan het begin van het seizoen een overzicht van de geplande acties en activiteiten.
Jaarlijks een bijdrage te leveren aan het fluiten van (jeugd)wedstrijden en/of de tijdwaarneming bij wedstrijden en/of het trainen/coachen van een team. Word je 14 jaar dan dien je minimaal deel te nemen aan de jeugdscheidsrechterscursus van het NHV en liefst daarna ook aan de A-scheidsrechtercursus. Wil je daarna niet als leveringsplichtige scheidsrechter optreden dan dien je in ieder geval beschikbaar te zijn voor het fluiten van de thuiswedstrijden van de mini’s, D,C en B teams. Bij verhindering zorg je zelf voor vervanging.
Fluit je als leveringsplichtige scheidsrechter dan ontvang je van de seniorenteams een vergoeding. De hoogte van deze vergoeding wordt jaarlijks vastgesteld en is afhankelijk van het aantal wedstrijden dat je fluit.
Je zorgt samen met de andere teamleden dat er binnen het team een persoon wordt aangewezen die namens het team aanspreekpunt voor het bestuur is.

Artikel 5. Contributies
1. De algemene vergadering stelt jaarlijks de contributies vast voor de onderscheiden categorieën van leden, als vastgelegd in artikel 2. van dit reglement.
2. Naast de hoogte van de onderscheiden contributies stelt de algemene vergadering tevens de wijze van inning van de contributies vast.
3. De contributie dient in 1 of 4 termijnen vooraf te worden betaald.
4. Contributiebetaling per jaar (1 termijn) geschiedt middels een factuur aan het begin van het seizoen met een betalingstermijn van 30 dagen.
5. Contributiebetaling in 4 termijnen geschiedt middels een automatische incasso in de maanden september, november, februari en mei.
6. Indien een lid door welke omstandigheid dan ook niet in staat is zijn aan contributieplicht te voldoen, kan deze met behoud van alle rechten ontheven worden van gehele of gedeeltelijke contributie betaling, dit ter beoordeling van het Dagelijks Bestuur.
7. Ereleden waaronder de erevoorzitter zijn vrijgesteld van de verplichting tot het betalen van contributie.
8. Begeleiders/scheidsrechters dienen lid te zijn van de bond. Dit zijn vrijwilligers voor de vereniging en hier zal de vereniging zorg voor dragen.

 

Artikel 6. Einde lidmaatschap
1. Een verenigingsjaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni.  
2. Als een lid zijn lidmaatschap wil eindigen, moet hij dat schriftelijk en tenminste vier weken vóór het einde van het verenigingsjaar opzeggen, dat wil zeggen voor 1 juni van het lopende verenigingsjaar. Als een opzegging niet tijdig heeft plaatsgevonden, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgend verenigingsjaar, tenzij het bestuur anders besluit of van het lid redelijkerwijs niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren.
3. Een lid kan het lidmaatschap voorts met onmiddellijke ingang beëindigen:
a. binnen één maand nadat hem een besluit, waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend geworden of is medegedeeld, in welk geval het besluit alsdan niet op hem van toepassing is. Deze bevoegdheid tot opzegging komt het lid niet toe wanneer rechten en verplichtingen worden gewijzigd, die in de statuten nauwkeurig zijn omschreven, wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen hieronder begrepen;
b. binnen één maand nadat hem een besluit is medegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm, tot fusie, of tot splitsing.
4. Opzegging van het lidmaatschap door de vereniging geschiedt door het bestuur met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken. Deze opzegging vindt plaats indien het lid, na daartoe bij herhaling schriftelijk te zijn aangemaand, niet ten volle aan zijn geldelijke verplichtingen jegens de vereniging heeft voldaan alsmede indien het lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten die door de statuten aan het lidmaatschap worden gesteld.
5. Ontzetting (royement) uit het lidmaatschap kan alleen worden uitgesproken indien een lid:
a. handelt in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging;
b. de vereniging op onredelijke wijze benadeelt;
c. door het NHV uit het clublidmaatschap van het NHV is ontzet. De ontzetting geschiedt door het bestuur. Het betrokken lid wordt ten spoedigste, onder opgave van reden(en) schriftelijk van het besluit, in kennis gesteld. Betrokkene is bevoegd binnen vier weken na ontvangst van de kennisgeving in beroep te gaan bij de algemene vergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. Het besluit van de algemene vergadering tot ontzetting moet worden genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van het aantal uitgebrachte geldige stemmen.
6. Indien het lidmaatschap, ongeacht de reden, in de loop van het verenigingsjaar eindigt, blijft toch de contributie voor het geheel door het lid verschuldigd tenzij het bestuur anders besluit.

 

Artikel 7. Donateurs
1. Acceptatie als donateur kan geschieden door schriftelijke aanmelding bij het bestuur.
2. Het bestuur beslist over de toelating. Aan de toelating verbindt het bestuur een minimum bijdrage, deze bijdrage wordt jaarlijks vastgesteld door het bestuur.
3. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen te allen tijde wederzijds door opzegging worden beëindigd, behoudens dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd blijft.
4. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.

 

Artikel 8. Sponsors
1. Met sponsors wordt door het bestuur een schriftelijke overeenkomsten gesloten, waarin wederzijdse rechten en plichten zijn vastgesteld.
2. De overeenkomsten als bedoeld in artikel 1 mogen niet in strijd zijn met de statuten en het huishoudelijk reglement van de vereniging en van het NHV noch met de bepalingen van de Code voor het Reclamewezen.
3. Sponsoren kunnen onder geen beding invloed hebben op het bestuur van de vereniging.

 

Artikel 9. Kleding
1. De algemene vergadering stelt, op voorstel van het bestuur, het voorgeschreven sporttenue vast voor deelname aan wedstrijden, demonstraties en overige naar buiten tredende activiteiten van de vereniging.
2. Het sporttenue bestaat uit:
• Shirt – zwart
• Broek – zwart
• Sokken – zwart
3. De leden zijn verplicht de voorgeschreven kleding te dragen.
4. De teams, die daartoe door het NHV verplicht worden, dragen tevens de voorgeschreven nummers op het tenue.
5. Kledingsponsoring is toegestaan alleen met toestemming van het bestuur.
6. De beoordeling van het sporttenue is opgedragen aan het bestuur.
7. Je draagt zelf zorg voor sportschoenen, sokken, sportbroek en shirt om te trainen, tenzij door het bestuur hiervoor via bijvoorbeeld sponsoring een andere financiering is gevonden. Er wordt niet in het wedstrijdtenue getraind.

 

Artikel 10. Bestuur
1. Het bestuur bestaat ten minste uit de volgende leden, te weten:
a. voorzitter;
b. secretaris;
c. penningmeester;
d. bestuurslid technische zaken.
Het bestuur kan desgewenst worden uitgebreid met:
e. commercieel manager;
f. vice-voorzitter;
g. 2e penningmeester;
h. 2e secretaris.
i. Vertegenwoordiger van SFO
2. Het aantal bestuursleden wordt vastgesteld door de algemene vergadering.
3. Bestuursleden worden door de algemene vergadering uit de gestelde kandidaten benoemd. De benoeming van de voorzitter, secretaris en penningmeester geschiedt in functie. Het bestuur wijst zelf uit zijn midden de overige functies aan en stelt diens taak vast.
4. Bestuursleden hebben gedurende drie jaren zitting en treden af volgens een op te maken rooster. Dit rooster dient zodanig te worden opgesteld dat voorzitter, secretaris en penningmeester ieder in een ander jaar aftreden. Mits de bestuursleden er voor kiezen langer te willen blijven.
5. Aftredende bestuursleden zijn terstond herbenoembaar.
6. In een tussentijdse vacature wordt door het bestuur voorzien tot de eerstvolgende algemene vergadering.
7. De voorzitter heeft zitting in de Raad van Toezicht van de SFO.

 

Artikel 11. Benoeming en benoembaarheid
1. Het bestuur kan voor elk te benoemen bestuurslid een kandidaat stellen. Voorts heeft elke stemgerechtigde in de algemene vergadering het recht kandidaten te stellen. Deze kandidaatstelling dient, met inachtneming van een termijn van ten minste drie dagen, schriftelijk aan het bestuur te geschieden. De kandidaatstelling dient vergezeld te gaan van verklaring van de kandidaat, dat deze een eventuele benoeming zal aanvaarden. Het bestuur kan besluiten een kandidaatstelling te aanvaarden waarbij de termijn van ten minste veertien dagen niet is aangehouden indien:
a. een kandidaat zich binnen deze periode terugtrekt;
b. er binnen de gestelde termijn nog geen kandidaat is aangemeld. Reglementair aftredende bestuursleden worden geacht kandidaat te zijn tenzij zij ten minste vier weken vóór de algemene vergadering aan het bestuur mededelen, dat zij niet voor herbenoeming in aanmerking wensen te komen.
2. Gekozen bestuursleden treden in functie op de dag volgend op die waarop de algemene vergadering is gehouden. Bij een tussentijdse benoeming treedt de benoemde in functie op de dag, volgend op die van zijn benoeming.
3. Na benoeming door de algemene vergadering treedt een tussentijds benoemd bestuurslid af op het tijdstip waarop zijn voorganger zou zijn afgetreden.
4. Afgetreden bestuursleden worden geacht te zijn afgetreden aan het eind van de dag waarop de algemene vergadering is gehouden.
5. Een bestuurslid kan, ook al is hij voor een bepaalde tijd benoemd, te allen tijde door de ledenvergadering dat hem heeft benoemd, worden ontslagen of geschorst. Voor een dergelijk besluit is een meerderheid vereist van ten minste twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen. De schorsing van een bestuurslid, die niet binnen drie maanden wordt gevolgd door ontslag, eindigt door verloop van die termijn.

 

Artikel 12. Bestuursbevoegdheden
1. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur. De vereniging wordt voorts vertegenwoordigd door twee gezamenlijk handelende bestuursleden.
2. Het bestuur of twee gezamenlijk handelende bestuursleden kunnen een ander bestuurslid of een derde schriftelijk machtigen om de vereniging te vertegenwoordigen in de gevallen en onder de voorwaarden, die uit de verstrekte volmacht blijken.
3. Voor het beschikken over banksaldi tot een bedrag van € 1.000,- is de handtekening van de penningmeester voldoende. Grotere bedragen dienen goedgekeurd te worden door het bestuur.
4. De vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur en van de gezamenlijk handelende bestuursleden kan niet worden beperkt of aan voorwaarden worden gebonden. De vertegenwoordigingsbevoegdheid van personen aan wie volmacht is verleend kan in die volmacht naar aard en omvang worden beperkt en/of aan voorwaarden worden gebonden.
5. Personen aan wie op grond van hetzij deze statuten hetzij een volmacht vertegenwoordigingsbevoegdheid is verleend, oefenen die bevoegdheid niet uit dan nadat hiertoe een bestuursbesluit is genomen, waarbij tot het aangaan van de betreffende rechtshandeling is besloten.
6. Voor het aangaan van geldleningen, alsmede voor het kopen, vervreemden en bezwaren van registergoederen, voor oprichting van en deelname aan rechtspersonen, voor overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich voor de schuld van een derde verbindt, behoeft het bestuur de voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering.
7. Indien het aantal bestuursleden beneden de drie is gedaald, blijft het bestuur bevoegd. Het is echter wel verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen waarin de voorziening in de open plaatsen aan de orde komt

 

Artikel 13. Bestuurstaak
1. Het bestuur heeft tot taak de verenigingsbelangen, binnen de kring van zijn bevoegdheid in haar gehele omvang te behartigen.
2. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Bij nalatigheid is hij hoofdelijk aansprakelijk tegen over de vereniging.
3. Het bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door commissies waarvan de leden door het bestuur worden benoemd en ontslagen. De leden van het bestuur hebben het recht om deze commissievergaderingen bij te wonen en een adviserende stem uit te brengen.
4. Het bestuur heeft het recht om besluiten te nemen waarin dit reglement niet voorziet.

 

Artikel 14. Bestuursvergaderingen
1. Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee andere bestuursleden dit nodig achten met een minimum van 10 keer per verenigingsjaar.
2. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, indien geen bestuurslid zich deze wijze van besluitvorming verzet en alle bestuursleden aan deze besluitvorming deelnemen.
3. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de bestuursleden ter vergadering aanwezig is.
4. Alle besluiten worden genomen met meer dan de helft van de uitgebrachte geldige stemmen. Blanco stemmen worden geacht ongeldig te zijn. Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
5. Over alle voorstellen wordt afzonderlijk en mondeling gestemd tenzij één van de bestuursleden anders wenst.
6. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel dat een besluit is genomen, is beslissend. Dit geldt tevens voor de inhoud van het besluit voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. Indien onmiddellijk na het uitspreken van dit oordeel de juistheid daarvan wordt betwist, wordt zonodig het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming plaats. Door deze stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
7. Van het verhandelen in elke vergadering worden door de secretaris of een door het bestuur aangewezen notulist notulen gemaakt.

 

Artikel 15. Dagelijks bestuur
Het bestuur kan uit haar midden een dagelijks bestuur aanwijzen waaraan het, onder haar verantwoordelijkheid, werkzaamheden kan overdragen. Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

 

Artikel 16. Voorzitter
De voorzitter heeft de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de vereniging. Hij draagt zorg voor het naleven van de statuten, het huishoudelijk reglement en alle andere regelingen en bepalingen. Hij leidt de algemene vergadering en de bestuursvergaderingen. Hij vertegenwoordigt de vereniging bij officiële gelegenheden en is tevens lid van de Raad van Toezicht van de SFO. Hij beslist in bestuursvergaderingen bij staking van de stemmen. Hij heeft het recht de beraadslagingen te doen beëindigen, indien hij meent dat de vergadering voldoende is ingelicht, doch is verplicht deze weder te hervatten indien één/derde van de vergadering aanwezige stemgerechtigde leden het verlang daartoe kenbaar maakt.

 

Artikel 17. Secretaris
De secretaris is verantwoordelijk voor:
a. het houden van de notulen van de vergaderingen;
b. het voeren van de algemene correspondentie;
c. het in goed geordende staat houden van het archief;
d. de verzorging van het algemene ledenregister;
e. het jaarlijks op de algemene vergadering schriftelijk verslag uitbrengen van het afgelopen jaar;
f. de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op te dragen werkzaamheden. Hij wordt in zijn werk zonodig bijgestaan door respectievelijk kan een deel van zijn taken overdragen aan derden, zoals notulist, 2e secretaris, ledenadministratie.

 

Artikel 18. Penningmeester
De penningmeester beheert de gelden en bezittingen van de vereniging. Hij is verantwoordelijk voor:
a. en verplicht tot het op verantwoorde en zo rendabel mogelijke wijze bewaren van de aan hem afgedragen en/of toevertrouwde gelden van de vereniging;
b. het innen en het administreren van de contributies en de gelden van de donateurs;
c. de controle van deze inkomsten aan de hand van de uit de ledenregisters af te leiden verplichtingen van de leden;
d. het innen en administreren van de overige inkomsten;
e. het beheer van de kas waarbij de hoeveelheid contanten, overboekingen/transacties behoudens goedkeuring per geval van het bestuur, een bedrag van € 1.000,- niet te boven mag gaan;
f. het tijdig verrichten van alle betalingen, de controle daarop en het administreren daarvan;
g. het opstellen en bijhouden van een lijst van alle bezittingen van de vereniging;
h. het beheer en de administratie van de door de vereniging ingestelde reserve- of andere fondsen;
i. het jaarlijks op de algemene vergadering verslag uitbrengen over de financiële positie van de vereniging, in het bijzonder over het afgelopen verenigingsjaar;
j. het opstellen van een begroting voor het komende jaar die, na goedkeuring door het bestuur, wordt voorgelegd aan de algemene vergadering;
k. penningmeester dient 3x per jaar binnen het bestuur te rapporteren over de financiële situatie. Hij wordt in zijn werk zo nodig bijgestaan, door respectievelijk het bestuur, en kan een deel van zijn taken overdragen aan derden, zoals 2e penningmeester, administrateur.

 

Artikel 19. Kascommissie
1. De kascommissie bestaat uit drie leden, die door de algemene vergadering worden benoemd. De kascommissie is belast de controle van en het toezicht op het geldelijk beheer van de penningmeester en brengt hiervan schriftelijk verslag uit aan het bestuur. Dit rapport wordt aan de algemene vergadering aangeboden en zal strekken tot het al of niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid en tot decharge van het bestuur. Indien onregelmatigheden worden geconstateerd of vermoed wordt onmiddellijk verslag uitgebracht aan het bestuur.
2. Het lidmaatschap van de kascommissie is niet verenigbaar met het lidmaatschap van het bestuur.
3. De kascommissie kan indien haar onderzoek bijzondere boekhoudkundige kennis vereist, zich voor rekening van de vereniging door een deskundige doen bijstaan. De kascommissie overlegt vooraf met het bestuur over de daaraan verbonden kosten. Bereiken zij hierover geen overeenstemming dan beslist de algemene vergadering.

 

Artikel 20. Overige commissies
1. Het bestuur en de algemene vergadering zijn bevoegd permanente en tijdelijke commissies in te stellen en de leden van die commissies te benoemen, te schorsen en te ontslaan.
2. Tenzij de samenstelling, taken en bevoegdheden van een commissie in de statuten of het huishoudelijk reglement zijn geregeld, worden deze vastgesteld door het orgaan dat de commissie heeft ingesteld.
3. Een commissie is verantwoording verschuldigd aan het orgaan dat haar heeft ingesteld.
4. De vereniging kent de volgende permanente commissies:
a. Technische commissie;
b. Jeugdcommissie;
c. Activiteitencommissie;
d. Sponsorcommissie;
e. Communicatiecommissie;
f. Barcommissie.
5. Voorts kunnen personen worden benoemd tot:
a. Ledenadministrateur;
b. Wedstrijdsecretaris;
c. Scheidsrechterscoördinator.

 

Artikel 21. Algemene vergaderingen
1. Binnen zes maanden na afloop van een boekjaar wordt een algemene vergadering gehouden, hierna te noemen jaarvergadering. In deze vergadering brengt het bestuur verslag uit over de gang van zaken in de vereniging en legt het, onder overlegging van een jaarverslag, de balans en de staat van baten en lasten met een toelichting, rekening en verantwoording af van haar in het afgelopen boekjaar gevoerde beleid. Goedkeuring door de jaarvergadering van het verslag en de rekening en verantwoording strekt het bestuur tot decharge voor alle handelingen, voor zover die uit de rekening en verantwoording blijken.
2. De agenda voor jaarvergadering omvat ten minste de volgende punten:
a. benoeming notulencommissie (3x);
b. vaststelling notulen van de vorige jaarvergadering;
c. jaarverslag van het bestuur;
d. jaarverslag van de commissies;
e. verslag van de kascommissie;
f. vaststelling van de jaarrekening van de vereniging;
g. vaststelling van de begroting voor het komende boekjaar;
h. benoeming leden van de kascommissie;
i. benoeming bestuursleden;
j. benoeming leden overige commissies;
k. ingekomen voorstellen;
m. rondvraag
3. De jaarvergadering benoemt jaarlijks een kascommissie van drie clubleden die geen deel mogen uitmaken van het bestuur. Aftredende kascommissieleden zijn ten hoogste twee keer achtereen terstond herbenoembaar. De kascommissie heeft te allen tijde het recht de boeken en bescheiden van de vereniging te controleren. Zij is verplicht deze controle ten minste eenmaal per jaar uit te voeren en wel vóór de jaarvergadering. De penningmeester is gehouden de kascommissie daartoe tijdig uit te nodigen. De kascommissie brengt in de jaarvergadering verslag uit van haar bevindingen.
4. Het bestuur is verplicht aan de kascommissie alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden der vereniging te tonen en inzage van de boeken en bescheiden van de vereniging te geven.
5. Overige commissies kunnen zowel door de vergadering als door het bestuur worden benoemd. Zij bestaan uit een oneven aantal leden en ontvangen hun taakomschrijving van hen, die hen opdracht hebben gegeven. De hier genoemde commissies brengen schriftelijk verslag uit aan hun opdrachtgevers op een door laatstgenoemden te bepalen tijd en wijze, met inachtneming van de richtlijnen die hen zijn verstrekt.
6. De algemene vergadering neemt al die besluiten, die nuttig of nodig worden geacht voor een goed functioneren van de vereniging.
7. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van vier weken. De bijeenroeping geschiedt door een aan alle leden te zenden email en evt. schriftelijke mededeling. Voorwaarde is wel dat de e-mailadressen goed zijn doorgegeven aan de vereniging.
8. Behalve de in lid 1. doelde jaarvergadering worden algemene vergaderingen gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk acht alsmede zo dikwijls dit schriftelijk, met opgave van de te behandelen onderwerpen, wordt verzocht door ten minste een zodanig aantal leden, als bevoegd tot het uitbrengen van een/tiende gedeelte van de stemmen in de algemene vergadering.
9. Na ontvangst van een verzoek, als bedoeld in lid 8., is het bestuur verplicht tot bijeenroeping van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek tot bijeenroeping binnen veertien dagen nadat dit door het bestuur werd ontvangen, geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan op de wijze waarop het bestuur de algemene vergadering bijeenroept.
10. Clubleden, ouderleden en ereleden hebben op de algemene vergadering het recht het woord te voeren. Daarnaast kan de voorzitter het woord verlenen aan jeugdclubleden, donateurs en derden. 
11. De voorzitter kan, ter wille van de goede vergaderorde, de volgende maatregelen treffen:
a. een maximum aantal spreekronden per onderwerp bepalen;
b. de maximum spreektijd per spreker beperken;
c. een spreker het woord ontnemen indien deze zich niet beperkt tot het ter bespreking staande onderwerp of zich niet aan de ingestelde spreektijd houdt;
d. besluiten een ter vergadering ingediend voorstel te behandelen of aan te houden. De vergadering kan, indien de voorzitter tot aanhouden besluit en indien het voorstel betrekking heeft op in behandeling zijnde agendapunten, alsnog tot behandeling besluiten;
e. stemming bij acclamatie voor een stemming over personen voorstellen. Indien één van de aanwezige stemgerechtigden hiertegen bezwaar maakt volgt alsnog een schriftelijke stemming.
12. Voorstellen, die ten minste vier weken voor de algemene vergadering schriftelijk ter kennis van het bestuur zijn gesteld, en door ten minste vijf stemgerechtigden worden ondersteund, worden op de agenda geplaatst. Daarnaast hebben stemgerechtigden het recht staande de vergadering voorstellen in te dienen, mits ondersteund door ten minste vijf stemgerechtigde leden. Alle leden hebben stemrecht.
13. Wanneer een ouder 3 kinderen heeft die lid zijn, mogen zij max. 2 stemmen uitbrengen.
14. De algemene ledenvergadering is langs elektronische weg te volgen voor leden, zodat er gekozen kan worden voor een fysieke of digitale aanwezigheid bij de vergadering.

 

Artikel 22. Besluitvorming
1. Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van de uitgebrachte geldige stemmen tenzij in de statuten anders is bepaald.
2. Indien voor enige stemming een stembureau noodzakelijk is, wordt dit, op voorstel van de voorzitter, door de vergadering benoemd. Het stembureau bestaat uit drie stemgerechtigde leden. Het stembureau beslist over de geldigheid van een stembiljet.
3. Bij een schriftelijke stemming zijn ongeldig de biljetten die:
a. niet zijn ingevuld;
b. een persoon niet duidelijk aanwijzen;
c. meer bevatten dan hetgeen strekt tot duidelijke aanwijzing van de persoon, personen of zaken die zijn bedoeld;
d. ondertekend of op andere manier zijn gekenmerkt;
e. namen bevatten van personen die niet verkiesbaar zijn;
f. onleesbaar zijn.
4. Stemming over zaken geschiedt bij hand opsteken of in het geval van een (deels) digitale vergaderingkan hiervoor gebruik gemaakt worden van een digitale stemtool. Bij staking van stemmen over zaken is het voorstel verworpen. Indien één van de stemgerechtigde leden de uitkomst van de stemming betwijfelt, wordt een stembureau benoemd en volgt mondelinge stemming op basis van de presentielijst.
5. Stemming over personen geschiedt:
a. bij acclamatie op voorstel van de voorzitter of één van de stemgerechtigden, mits hiertegen geen bezwaar door één van de stemgerechtigden wordt aangetekend;
b. door middel van een schriftelijke stemming.
6. Bij een stemming over personen wordt een kandidaat gekozen op basis van de volgende procedure. Benoemd wordt:
a. degene die bij de eerste stemming de volstrekte meerderheid (= meer dan 50% van het aantal uitgebrachte geldige stemmen) heeft behaald;
b. indien a. geen uitsluitsel heeft gegeven, degene die bij een tweede vrije stemming de volstrekte meerderheid heeft behaald; Indien bij stemming b. geen van de kandidaten een volstrekte meerderheid heeft verworven, volgt een derde stemming tussen de twee kandidaten, die bij stemming b. het hoogste aantal stemmen hebben behaald; Indien bij de derde stemming de stemmen staken, beslist het lot.

 

Artikel 23. Opleggen van straffen
Indien het bestuur termen aanwezig acht tot het opleggen van een straf wordt, alvorens de straf definitief op te leggen, de beschuldigde eenmalig in de gelegenheid gesteld zich mondeling in een bestuursvergadering te verweren. Deze vergadering vindt plaats op een datum en tijdstip door het bestuur te bepalen, echter niet later dan vier weken nadat de beschuldiging ter kennis van de beschuldigde is gebracht. Ingeval van verhindering om dringende redenen van de beschuldigde kan het bestuur besluiten andermaal de gelegenheid tot verweer te bieden in een nieuwe vergadering, die binnen tien dagen na de eerste wordt belegd.
Het bestuur is gerechtigd uitspraak te doen, ongeacht de aanwezigheid van de beschuldigde. Dit recht van verweer is niet van toepassing op hen, die zijn tekortgeschoten in hun contributieverplichtingen.
Ingeval van schorsing blijft het lid geschorst hangende het verweer en een volgens de statuten ingesteld beroep.

 

Artikel 24. Wijziging van het huishoudelijk reglement
Dit reglement kan alleen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering, genomen met een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte geldige stemmen.
Een voorstel tot wijziging van dit reglement moet ten minste drie weken voor de datum van de algemene vergadering op de gebruikelijke wijze aan de leden zijn bekendgemaakt.
Dit reglement en/of wijzigingen treden in werking met ingang van de dag, volgend op die waarin de algemene vergadering het besluit daartoe heeft genomen.

 

Artikel 25. Slotbepaling
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of een artikel voor meer dan één uitleg vatbaar is, beslist het bestuur.

 

 

NEEM CONTACT MET ONS OP

 

Voor vragen en opmerkingen vul het formulier in.

Vergeet niet bij de opmerkingen je naam, geboortejaar, geslacht en het team te vermelden!

 

CONTACT